Partnermi portálu Energie pre Vás sú:

1
2
3
4

Chcete byť informovaní?

Najnovšie

Zastavenie prepravy ruskej ropy cez Ukrajinu

RTVS :24 - Ukrajina nepredĺži dohodu s Gazpromom

RTVS :24 - MH SR: Na faktúre nikto neuvidí nárast cien

Kalendár akcií

PR sekcia

Stredoslovenská energetika mení svoju kreatívu

JAVYS súčasťou Európskej priemyselnej aliancie pre malé modulárne reaktory

SPP pokračuje vo výstavbe nabíjacích staníc

Ponuky

Voľné pozície v NET4GAS

Career at UNFCCC

Job openings at IEA

Udržateľná doprava


  1. Prichádzajú elektrické kamióny. Ušetria s nimi poštári aj producenti nápojov »
  2. Biznis s batériami sa v EÚ rozbieha. Jedna fabrika by mohla byt aj na Slovensku »
  3. Holanďania budujú diaľnice pre bicykle »
  4. Komisia chce posilniť celosvetové prvenstva EÚ v ekologickom motorizme »
  5. Čaká nás éra zákazu áut so spaľovacím motorom »
  6. Svetelná show elektromobilu TESLA model X »
  7. Elektrická e-tour Europe 2017 opäť v Bratislave »
  8. Európsky týždeň mobility 2016 – Inteligentná a udržateľná mobilita – investícia do budúcnosti »
  9. Víkendová jazda elektromobilom (žihadlom) – šoférske skúsenosti »
  10. Bratislavský autosalón 2016 »
  11. Európsky týždeň mobility 2015 – „Vyber. Zmeň. Kombinuj." »
  12. Slovakia Team na medzinárodných pretekoch elektromobilov »
  13. Ekologickejšia (zlacnená) cestná daň »
  14. Európsky týždeň mobility 2014 – Naše ulice, naša voľba »

Doprava je bežnou a zároveň nevyhnutnou súčasťou dnešnej spoločnosti. Závisí od nej náš komfort, ale aj hospodárstvo štátu. Umožňuje nám cestovať za poznaním a prácou a taktiež prispieva k rozvoju vzájomného obchodu. Dôležitosť tohto odvetvia zvýrazňuje aj skutočnosť, že v EÚ je v doprave priamo zamestnaných okolo 10 miliónov ľudí a k tvorbe HDP prispieva 5%.

Na druhej strane, doprava sa podieľa až ¼ na celkových emisiách skleníkových plynov Európskej únie a len cestná doprava je zodpovedná za 1/5 všetkých emisií CO₂. Taktiež je z 96% závislá na rope a ropných produktoch, ktorých dovoz z tretích krajín nás denne stojí takmer 1 miliardu eur. Ohromné čísla, ktoré môžu mať výrazne negatívny dopad na konkurencieschopnosť nášho priemyslu, životné prostredie a zdravie našich občanov, ak nezačneme konať už dnes.

Riešením je dosiahnutie trvalo udržateľnej dopravy, ktorá je efektívna, integrovaná a ekologická. Preto sa v budúcnosti očakáva nižší dopyt po cestnej a leteckej doprave, viac cyklochodníkov a verejnej dopravy, vyššia efektivita jazdenia a paliva či podpora alternatívneho pohonu – elektromobilov, hybridov či vozidiel na stlačený zemný plyn (CNG).

Bohužiaľ, rozvoju automobilizmu s alternatívnym pohonom na Slovensku zatiaľ stoja v ceste tri základné prekážky – limitovaný počet verejných nabíjacích a plniacich staníc, chabá podpora štátu a s tým spojené vyššie investičné náklady .

V prvom prípade sa začína blýskať na lepšie časy – v pláne je vybudovanie dobíjacích elektrostaníc pri obchodoch rozšíreného britského reťazca a tiež plničiek na zemný plyn pri čerpacích staniciach. Dokonca medzi Bratislavou a Košicami (D1 aj R1) je už sprístupnených 15 nabíjacích staníc. Avšak podpora štátu a samosprávy zatiaľ pokrivkáva. Pokiaľ na západ od nás sú elektromobily zvýhodňované pri kúpe (finančný príspevok alebo daňová úľava), ale aj počas prevádzky (parkovanie zadarmo v centrách miest či povolená jazda v BUS pruhoch), u nás o týchto výhodách zatiaľ len diskutujeme. Hoci od 1.1.2015 predsa len došlo k pozitívnej zmene a to novelou zákona o dani z motorových vozidiel, podľa ktorej budú ekologickejšie automobily úplne oslobodené od cestnej dane, resp. sa na nich bude vzťahovať nižšia sadzba .

Pokiaľ ide o podporu elektromobility, určitou lastovičkou sa zdá byť Stratégia rozvoja elektromobility, ktorú 09. septembra 2015 schválila vláda SR. Vyplývajú z nej zaujímavé odporúčania, ako napr.: zavedenie nízkoemisných mestských zón, priradenie vyhradeného parkovacieho miesta v bydlisku majiteľa či vybudovanie národnej siete nabíjacích staníc. Dokonca v programovom vyhlásení vlády na roky 2016 - 2020 sa nachádza záväzok vlády SR prispieť k očakávanému rozmachu elektromobility "podporou budovania potrebnej infraštruktúry". Rovnako niektoré samosprávy sa k otázke trvalo udržateľnej dopravy stavajú kladne, o čom svedčí aj zapojenie viacerých slovenských miest do projektu Európskeho týždňa mobility 2014 a 2015.

Summa summarum rozvoj automobilizmu s alternatívnym pohonom na Slovensku zatiaľ výrazne zaostáva a to nie len za bohatšími krajinami ako Nórsko, Japonsko či USA (elektromobily), ale aj za našim susedom - Českou republikou (CNG vozidlá). Na Slovensku je v súčasnosti registrovaných len okolo 100 elektromobilov a 1500 CNG vozidiel.

Ako bolo úvodom spomínané, udržateľná doprava neznamená, že si celé Slovensko hneď a zaraz zakúpi automobily s alternatívnym pohonom. Ich počet bude rásť, no nemožno opomenúť ani už existujúcu flotilu motorových vozidiel spaľujúcich benzín, naftu či LPG. Ich dopad na životné prostredie možno limitovať vhodným životným štýlom - primárne využívaním hromadnej dopravy, bicyklov, resp. ekonomickým spôsobom jazdy (eco-driving) či zdieľaním automobilov (car pooling/car sharing). Nemusíme všetci žiť v askéze, no mali by sme si byť vedomí dosahov nášho konania na životné prostredia a životy budúcich generácií.

V nasledujúcich fotoreportážach Vám portál Energie pre Vás predstaví fotografie vozidiel s alternatívnym pohonom, vystavených počas bratislavského autosalónu (8.-13. apríl 2014), ako aj zaujímavé „kúsky“ spojené s elektromobilitou predstavené počas európskej e-really – eTourEurope 2014 v Bratislave (25. máj 2014), ktoré sa o slovo ešte určite prihlásia. Veríme, že aj na Slovensku.




Všetky práva k webovej stránke, príspevkom a fotografiám sú vyhradené. Copyright © EpV, s.r.o., 2014-2024 | Designed & Programmed by Richard Haríň

Prehliadaním webu vyjadrujete súhlas s používaním cookies, vďaka ktorým vylepšujeme naše služby. Viac info nájdete vo VOP. Logo na stiahnutie.