Partnermi portálu Energie pre Vás sú:

1
2
3
4

Chcete byť informovaní?

Najnovšie

Rozhovor s Martinom Magáthom, novým šéfom SEPS-u

RTVS :24 - MH SR: Na faktúre nikto neuvidí nárast cien

RTVS :24 - Pomoc vlády s cenami energií na budúci rok

Štátna pomoc pre najväčších znečisťovateľov

Kalendár akcií

PR sekcia

SEPS úspešne obstarala podporné služby na rok 2024 s úsporou € 15 mil.

SPP informuje o cenách za dodávku energie v roku 2024

Pozitívny výsledok hospodárenia štátneho SEPS-u

SPP – distribúcia spolu s partnermi podporí nákup nového kotla sumou do výšky 600 EUR

Ponuky

Voľné pozície v NET4GAS

Career at UNFCCC

Job openings at IEA

Späť na reportáže

Bratislavský autosalón 2016

Nízke ceny ropy neprospievajú nielen ťažiarskym spoločnostiam, ale ani výrobcom vozidiel s alternatívnym a k životnému prostrediu šetrnejším pohonom. Ich výhoda spočívajúca v ekonomickejšej prevádzke voči automobilom s benzínovým, resp. dieslovým spaľovacím motorom sa totiž výrazne zmenšila. Aj napriek tomu autosalón v metropole Slovenska ponúkol svojim návštevníkom aj v roku 2016 niektoré zaujímavé „kúsky“, ktorých čas s vládou podporeným budovaním potrebnej infraštruktúry na slovenských cestách ešte určite príde. Ak ste túto udalosť nestihli, resp. si ju chcete zopakovať, nezmeškajte príležitosť a príďte na Dni energie na Slovensku 2016, kde má udržateľná doprava svoje nespochybniteľné miesto.

Medzi najznámejšie elektromobily možno určite zaradiť Nissan Leaf. Ten už v súčasnosti disponuje výkonnejšou batériou (30 kWh) a tak dokáže na jedno nabitie zvládnuť viac kilometrov. Pri ekonomickej jazde (cca 60 km/h) a bez použitia klimatizácie/vykurovania prejde 230 - 250 km. Pri vyššej rýchlosti (cca 90 km/h) so zapnutou klímou, resp. vykurovaním sa dojazd znižuje na približne 150 km. Cena základnej výbavy modelu s 24 kWh batériou sa začína niekde pri 29.000 EUR a výkonnejšieho s 30 kWh kapacitou pri 33.000 EUR.

Ďalším zaujímavým elektromobilom je určite Kia Soul EV so zabudovanou batériou s kapacitou 27 kWh a maximálnou rýchlosťou 145 km/h. Pokiaľ ide o nabíjanie, tak pri rýchlonabíjacej stanici (45-62 kW) sa elektromobil dobije na 80% za približne pol hodinu, pri štandardnom nabíjaní (6 kW-8A) sa dobije na 100% za 5-18h. K zvyšovanie dojazdu slúži aj spôsob vykurovania a to využitím nadbytočného tepla vznikajúceho pri chladení elektromotora. Maximálny dojazd tohto elektrického vozidla je 212 km a cena základnej výbavy sa začína pri 29.000 EUR.

Veľmi nás potešilo, že predajca BMW v Bratislave predstavil obidva svoje e-modely: elektromobil i3 aj hybrid i8. Kapacita batérie BMW i3 je 18,8 kWh, s čím možno za ideálnych podmienok prejsť 190 km. Tento elektromobil sa predáva aj s výbavou Range Extender, kedy zabudovaný spaľovací motor poháňa generátor a dobíja tak elektromotor. V takom prípade už ide skôr o hybrid. Športový model BMW i8 je tiež hybridným automobilom, so spaľovacím aj elektromotorom (kapacita batérie je 7,1 kWh), ktorý dokáže na elektrinu prejsť maximálne 37 km.

Pre mnohých návštevníkom bolo určite atraktívnym aj vystavenie hádam najznámejšieho elektromobilu Tesla model S. Novinka roku 2015 - verzia 90D má zabudované dva elektromotory (pri prednej aj zadnej náprave) a batériu s kapacitou až 90 kWh vďaka čomu výrobca uvádza maximálny dojazd takmer 500 km. V 90-kách existuje aj variant Performance (P90D), ktorý v móde Ludicrous dokáže zrýchliť z 0-100 km/h za neuveriteľných 2,8 s. Zároveň už máme na Slovensku aj prvú Tesla nabíjaciu stanicu a to v Sielnici pri Zvolene, kde možno odporúčaných 80% batérie dobiť za 40 min.

Ďalší typ vozidla poháňaného alternatívnym motorom prezentovaným na autosalóne bol Volkswagen Passat EcoFuel so spaľovacím motormi na stlačený zemný plyn (CNG). Oproti benzínovým motorom majú nižšie emisie CO₂ až o 25%. Dojazd takéhoto vozidla je na CNG okolo 450 km a na benzín ďalších cca 480 km. Zaujímavosťou je, že tento automobil prezentoval dodávateľ plynu, spoločnosť Vemex Energo a nie díler VW. Zároveň bolo možné sa v tomto stánku zoznámiť aj s domácimi plničkami na zemný plyn od spoločnosti NEAT.

Taktiež bolo možné si na bratislavskom autosalóne pozrieť aj hybridy (napr.: Ford Mondeo, Hyundai Ioniq alebo VW Passat GTE) poháňané spaľovacím motorom, ktorému asistoval aj menší elektromotor. Ten buď poháňa kolesá alebo premieňa (kinetickú) energiu brzdenia na elektrinu (rekuperácia), ktorá sa ukladá do batérie.

Škoda, že ostatné, známe elektromobily ako Peugeot iOn, VW e-up! alebo e-Golf či Renault Zoe chýbali, rovnako ako väčšie zastúpenie CNG vozidiel. Uvidíme čím nás prekvapí nasledujúci ročník, avšak Vy sa tohto roku ešte môžete tešiť na udržateľnú dopravu na našom vlajkovom podujatí Dni energie na Slovensku 2016.





Všetky práva k webovej stránke, príspevkom a fotografiám sú vyhradené. Copyright © EpV, s.r.o., 2014-2023 | Designed & Programmed by Richard Haríň

Prehliadaním webu vyjadrujete súhlas s používaním cookies, vďaka ktorým vylepšujeme naše služby. Viac info nájdete vo VOP. Logo na stiahnutie.