Partnermi portálu Energie pre Vás sú:

1
2
3
4

Najnovšie

Zastavenie prepravy ruskej ropy cez Ukrajinu

RTVS :24 - Ukrajina nepredĺži dohodu s Gazpromom

RTVS :24 - MH SR: Na faktúre nikto neuvidí nárast cien

Chcete byť informovaní?

Kalendár akcií

PR sekcia

Stredoslovenská energetika mení svoju kreatívu

JAVYS súčasťou Európskej priemyselnej aliancie pre malé modulárne reaktory

SPP pokračuje vo výstavbe nabíjacích staníc

Ponuky

Voľné pozície v NET4GAS

Career at UNFCCC

Job openings at IEA

Späť na zoznam otázok

Hodnotenie Úradu pre reguláciu sieťových odvetví

Myslíte si, že doterajšia regulačná politika v oblasti energetiky bola dostatočne odborná, predvídateľná a transparentná alebo sú potrebné jej zásadné zmeny? Ste spokojní s prácou a výsledkami Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (URSO)? V čom prípadne vidíte priestor na zlepšenie jeho činnosti?

  1. SaS (vypracoval Karol Galek)
  2. SNS
  3. MOST-HÍD
  4. SKOK!
  5. KDH (vypracoval Ján Hudacký)
  6. SIEŤ (vypracoval Roman Brecely)
SaS (vypracoval Karol Galek)

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dlhodobo čelí pre netransparentnosť a nesystémové, ako aj nekoncepčné rozhodnutia kritike zo strany Európskej komisie, ako aj domácich subjektov na trhu s energiami. Predseda úradu Jozef Holjenčík je považovaný za Harabina v slovenskej energetike. Našou prioritou je jeho nahradenie kompetentným, nezávislým a čestným nominantom. Svoju pozíciu si síce zmenou Zákona o regulácií v sieťových odvetviach v roku 2012 natoľko „zabetónoval“, že jeho odvolanie je prakticky nemožné, napriek tomu si v strane Sloboda a Solidarita myslíme, že sa o to treba pokúsiť a na čelo ÚRSO je potrebné dosadiť človeka bez politickej viazanosti, schopného v krátkom čase zefektívniť a sprehľadniť chod tohto úradu.

SNS

Asi ťažko, keď v jeden deň premiér niečo vyhlási a na druhý deň to potvrdí predseda URSO, tento regulátor jednoznačne podlieha politickým a lobistickým tlakom.

MOST-HíD

Najväčší priestor na zlepšenie je zabezpečenie politickej nezávislosti regulátora. V súčasnosti je URSO nástrojom sociálnej politiky vlády. Systém rôznych podpor vedie nielen ku krížovým dotáciám, ale vnáša nepredvídateľnosť a nestabilitu do regulácie. Niektoré poplatky majú formu skrytej dane. URSO nie je otvorené na komunikáciu s verejnosťou. Ak aj dochádza k verejnému pripomienkovaniu dokumentov, je toto viac-menej formálne a URSO poskytuje k náročným predpisom minimálny časový priestor na diskusiu. Mnohé rozhodnutia sú vydávané na poslednú chvíľu a tak znemožňujú pripraviť sa regulovaným subjektom na ich dopady. Účelovosť rozhodnutí URSO a jeho správanie sa URSO postavilo do pozície nedôveryhodnej inštitúcie.

SKOK!

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dnes nefunguje ako nezávislý regulátor, ale ako predĺžená ruka vlády, plniaca politické objednávky a zadania. Jeho skutočná nezávislosť je sporná, jeho rozhodnutia často netransparentné. Napríklad od roku 2012 dodnes klesla cena samotnej elektriny na svetových burzách o polovicu. Občania Slovenska to však necítia, pretože ÚRSO neustále zvyšuje ostatné systémové poplatky, ktoré zvyšujú účet za elektrinu. Vláda musí upraviť pravidlá a energetickú politiku tak, aby mal ÚRSO čo najmenší priestor pre subjektívne rozhodovanie a fungoval ako orgán skutočne nezávislý od vlády. Presadíme zverejňovanie zasadnutí rady ÚRSO, ktorým sa posilní kontrola širokej i odbornej verejnosti nad jeho rozhodovaním.

KDH (vypracoval Ján Hudacký)

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví za uplynulú dekádu svojho pôsobenia významne stratil pozíciu nezávislej a nestrannej inštitúcie. Úrad nebol schopný čeliť tlakom vlády v súvislosti s nesystémovou reguláciou cien plynu pre domácnosti a malé podniky. Rovnako má významný podiel na deformácií energetického prostredia v súvislosti so zavádzaním nesystémových dotácií na výkupné ceny obnoviteľných zdrojov elektrickej energie, predovšetkým v oblasti fotovoltaiky. Svojimi rozhodnutiami sa úrad podieľal na diskriminačnom zavádzaní niektorých nezmyselných sieťových poplatkov ako napr. G – komponent. Úrad nie je doteraz schopný eliminovať niektoré položky tarify za prevádzkovanie systému, ktorá sa výrazne podieľa na vysokých cenách elektrickej energie na Slovensku. Je treba preto posilniť nezávislosť a nestrannosť úradu prostredníctvom novely zákona o ÚRSO. Okrem iného sa to dotýka takých ustanovení ako je napríklad posilnenie nezávislosti úradu vo vzťahu k výkonnej moci; oddelenie pozície predsedu úradu a predsedu regulačnej rady a posilnenie finančnej nezávislosti úradu.

SIEŤ (vypracoval Roman Brecely)

#SIEŤ vníma ÚRSO ako spolitizovanú a neprehľadnú inštitúciu, ktorá svoju úlohu ochrany spotrebiteľov pred monopolnými a nekalými praktikami výrobcov a poskytovateľov energii zastáva iba minimálne. ÚRSO hlavne zastáva pozície veľkých domácich výrobcov a svojou netransparentnosťou spoluvytvára pokrivenie celého trhu s elekejtrickou energiou. Za vysoké ceny sme dlhodobo kritizovaní aj EK a je to aj zásluhou ÚRSO, že ceny sa vďaka zle nastaveným parametrom (TPS, TSS,…) vymkli spod kontroly. ÚRSO je dnes paradoxne v pozícii tvorcu trhu (štátnej politiky) a nie tým, čím by mal byť, t.j. orgánom dohľadu nad primeranosťou nákladov a ziskov dominantných a monopolných dodávateľov. SIEŤ navrhuje:

VIAC »

Poznámka: Poradie jednotlivých strán kopíruje proces doručovania ich odpovedí. Oslovili sme aj strany Šanca, SMER-SD, NOVA, OĽaNO, SDKÚ a SMK, no do publikovania tejto otázky nám nedoručili svoje odpovede.





Všetky práva k webovej stránke, príspevkom a fotografiám sú vyhradené. Copyright © EpV, s.r.o., 2014-2025 | Designed & Programmed by Richard Haríň

Prehliadaním webu vyjadrujete súhlas s používaním cookies, vďaka ktorým vylepšujeme naše služby. Viac info nájdete vo VOP. Logo na stiahnutie.