Partnermi portálu Energie pre Vás sú:

1
2
3
4

Chcete byť informovaní?

Najnovšie

Rozhovor s Martinom Magáthom, novým šéfom SEPS-u

RTVS :24 - MH SR: Na faktúre nikto neuvidí nárast cien

RTVS :24 - Pomoc vlády s cenami energií na budúci rok

Štátna pomoc pre najväčších znečisťovateľov

Kalendár akcií

PR sekcia

SEPS úspešne obstarala podporné služby na rok 2024 s úsporou € 15 mil.

SPP informuje o cenách za dodávku energie v roku 2024

Pozitívny výsledok hospodárenia štátneho SEPS-u

SPP – distribúcia spolu s partnermi podporí nákup nového kotla sumou do výšky 600 EUR

Ponuky

Voľné pozície v NET4GAS

Career at UNFCCC

Job openings at IEA

Späť na zoznam článkov

"Debničkovaním" k čistejšiemu životnému prostrediu

Chcete sa zdravo stravovať? Chcete mať k dispozícií vždy čerstvé ovocie, zeleninu a iné produkty od lokálnych pestovateľov a výrobcov? Záleží Vám na životnom prostredí? Ak áno, podporte myšlienky udržateľného rozvoja prostredníctvom kúpy tovaru od domácich podnikateľov, menej zbytočnej dopravy znamená aj menej emisií a čistejšie ovzdušie. Tipy a odpovede na tieto otázky nájdete v rozhovore, ktorý sme pre Vás pripravili s veľmi inšpiratívnou mladou dámou Mgr. Terezkou Kollárovou, ktorá spolu s manželom rozbehla vlastný biznis a spolu si krásne „debničkujú“.

1. Terezka, ako si sa dostala k tejto práci, resp. podnikaniu? Čo ťa motivovalo?

Keďže pochádzam z dediny môj život bol odmalička spätý s prírodou a našou záhradou samozrejme tiež. Ako malému dieťaťu mi ku šťastiu stačilo, keď som v záhrade našla sladké maliny, jahody, čerešne či fantastický hrášok. Doma sme mali takmer všetko vlastné, svojpomocne dopestované. Ovocie a zelenina neboli vizuálne také pekné ako tie v obchode, ale o to chutnejšie a zdravšie. Počas môjho života na dedine som všetky tieto veci vnímala ako samozrejmú súčasť našej domácnosti. Môj pohľad sa však zmenil počas vysokej školy. Keďže som bola ďalej od domova moje „homemade“ zásoby surovín už neboli samozrejmé. Veľmi rada varím a keď som s tým počas školy začala, uvedomila som si aké nekvalitné produkty ponúkajú v bežných obchodoch a supermarketoch. Povedala som si, že chémiu preoblečenú za jablko či zeler konzumovať nechcem a ani nebudem, a tak to všetko začalo. J

2. Prečo ste si vybrali práve mesto Košice?

Môj manžel pochádza z Košíc a keďže aj ja mám Košice veľmi rada, voľba boja jasná. A druhým tiež podstatným dôvodom bolo to, že v Košiciach nebol nikto, kto by v tejto oblasti podnikal s rovnakým konceptom, aký máme my.

3. Ako dlho to robíte a šli by sme do toho ešte raz?

Robíme to dva roky, začali sme v septembri 2014. Začiatky boli veľmi náročné a stále to je náročné, ale napriek tomu to stojí za to. Túto prácu vnímame aj ako hobby a poslanie zároveň.

4. Ako podporujete svojím konceptom myšlienky trvalo udržateľného rozvoja?

Cieľom nášho „debničkovania“ je podpora domácich lokálnych výrobkov a výrobcov. Dodávame ľudom výrobky, ktoré sami konzumujeme, a preto sú pre nás prvoradé vlastnosti ako čerstvosť, kvalita, lokálnosť, sezónnosť, ekologickosť a domáca výroba. Týmto „debničkovaním“ chceme ľuďom priniesť za ich financie kvalitu, zdravú surovinu. Koncept nášho debničkovania je založený na ekologickom princípe. Počnúc tým, že používame drevené debničky alebo papierové tašky, žiadne plasty, ďalej sa snažíme poukázať, resp. aj tak trocha edukovať, aká dôležitá je podpora domácich slovenských produktov, tak pre naše zdravie, ako aj ekonomiku. Pri kúpe zahraničných produktov vo veľkých supermarketoch podporíte cudziu ekonomiku, rast a zaťažíte životné prostredie. Pri kúpe domácich, lokálnych produktov, podporujete naše podnikateľské prostredie, zamestnanosť, šetríte spotrebu paliva a emisií, ktoré vznikajú pri dovoze zo zahraničia a o kvalite potravín už ani nehovorím. Z dlhodobého hľadiska je podľa nás „debničkovanie“ investícia do nášho zdravia a životného prostredia, v ktorom žijete, a to určite stojí za to. Spájame teda príjemné s užitočným, nemusíme tráviť čas nakupovaním a naším podnikaním aj životným štýlom podporujeme myšlienky trvalo udržateľného rozvoja. J

5. Aký je koncept, resp. postup pri „debničkovaní“?

Na našej webovej stránke máme zverejnenú ponuku produktov, ktorú vieme zákazníkom dodať. Debničku si môžu vyskladať sami podľa vlastnej chuti. V utorok a štvrtok je distribúcia a debničku si môžu zákazníci vyzdvihnúť v Košiciach na odbernom mieste a každý druhý piatok v Prešove. V prípade zaneprázdnenosti debničku vieme doručiť aj domov. Naším farmárom a prvovýrobcom zadávame objednávky vždy deň predtým ako debničku distribuujeme zákazníkom, práve preto, aby naši klienti dostali všetky suroviny chutné, sezónne a čerstvé. Viac už na našom webe debničkaodbabičky.

6. Aké produkty si môžem vložiť do debničky? A čo by si nám odporučila ty?

V našej ponuke si môžete vybrať spomedzi sezónnej zeleniny a ovocia, kváskové pečivo, rôzne mliečne výrobky, a to kravské, kozie či ovčie. Prepeličie vajíčka odporúčame najmä detičkám. Pokiaľ chcete niekoho kreatívne obdarovať, tak určite čokoládami či čokoládovými tyčinkami. V kabelke či ruksaku by nikdy nemali chýbať musli alebo raw tyčinky. Ďalej ponúkame oleje za studena lisované. Našou najväčšou novinkou je prírodná kozmetika, a to krémy a dezodoranty. V rámci toho, aby sme zákazníkom uľahčili rozmýšľanie a výber, v ponuke máme aj novinku, a to prednastavenú debničku.

7. Aké sú reakcie ľudí? Majú o „debničkovanie“ záujem?

Reakcie ľudí sú rôzne. Niekomu tento typ nakupovania veľmi vyhovuje, pretože sa stotožňuje s naším ekologickým konceptom, šetrí čas a dostáva kvalitné, lokálne a čerstvé produkty. Sú ľudia, ktorí naše „debničkovanie“ hodnotia veľmi pozitívne, pretože im záleží na tom, čo konzumujú a radi a pravidelne sa k nám vracajú. Sú aj takí, ktorí vždy a všetko kritizujú, buď je to príliš drahé alebo podľa nich nemá jabĺčko lesk ako z obchodu, ale títo ľudia nie sú naša cieľová skupina. Spokojnosť zákazníka nám veľmi leží na srdci, vždy sa im snažíme vyjsť v ústrety a ich spätná väzba a konštruktívna kritika nás posúva vpred! Musí byť však naozaj konštruktívna. J

8. Plánujete rozšíriť „debničkovanie“ aj do iných miest a ako sa ľudia o Vás dozvedajú?

Plánovať plánujeme, ale je to aj otázka financií a dopytu od ľudí. Ľudia sa o nás dozvedajú na základe referencií, FB profilu, ale môžu nás nájsť aj priamo v teréne na rôznych festivaloch a trhoch. Napríklad dva roky dozadu sme boli na polievkovom festivale, kde som varila 25 litrov polievky. J

9. Čo by si naším čitateľom ešte rada povedala na záver?

Kvalitne a zdravo sa stravovať neznamená jesť len domácu zeleninu či ovocie, týka sa to všetkých produktov ako pečiva, tak aj mliečnych výrobkov. Ľudia by mali podporovať miestnych dodávateľov nielen kvôli ekonomickej stránke, ale aj kvôli ekologickej. Nemá zmysel kupovať jablká z Afriky keď rastú na Slovensku. A čo je hlavné, mali by sme sa naučiť začať stravovať sezónne. Naozajstná podpora farmára či výrobcu nie je like na sociálnej sieti, ale nákup od neho!





Všetky práva k webovej stránke, príspevkom a fotografiám sú vyhradené. Copyright © EpV, s.r.o., 2014-2023 | Designed & Programmed by Richard Haríň

Prehliadaním webu vyjadrujete súhlas s používaním cookies, vďaka ktorým vylepšujeme naše služby. Viac info nájdete vo VOP. Logo na stiahnutie.